WhatsApp Business yang mula diperkenalkan setahun yang lepas bagi memudahkan pelanggan berhubung secara terus dengan peniaga atas talian.
Pengguna akan mempunyai profil khas yang mengesahkan mereka adalah sebuah perniagaan. Ini membolehkan peniaga meletakkan alamat perniagaan, nombor telefon, emel, laman web dan maklumat mengenai syarikat pada bahagian profil.
Automasi pada sistem pemesejan membolehkan jawapan pantas diberikan kepada soalan lazim dan penghantaran mesej kepada pelanggan ketika peniaga sibuk untuk melayan pelanggan.
Pemilik perniagaan boleh berinteraksi dengan pelanggan secara lebih profesional. Namun, WhatsApp telah mengumumkan peniaga akan mula dikenakan bayaran untuk menggunakan beberapa fungsi aplikasi ini.
Pertama sekali pemilik perniagaan boleh membalas mesej yang dihantar secara percuma jika dijawab dalam masa 24 jam. Selepas itu, peniaga perlu membayar untuk menjawab mesej yang sama. Pada waktu yang sama, perniagaan boleh menghantar maklumat pengesahan alamat penghantaran dan pas penerbangan kepada pelanggan menerusi aplikasi ini.
Iklan di Facebook pula akan menyokong penghantaran mesej WhatsApp terus kepada perniagaan. Butang untuk berbual dengan pegawai perkhidmatan pelanggan menerusi WhatsApp turut boleh dipaparkan pada laman web.
Dengan sokongan perniagaan yang lebih menyeluruh ini, WhatsApp akan akhirnya menjana pendapatan seperti perkhidmatan lain di bawah syarikat induk Facebook.
Sumber: Whatsapp
The post Aplikasi Whatsapp Business Mula Mengenakan Bayaran Terhadap Pengguna appeared first on Aliff Channel.
Anda sekarang membaca artikel Aplikasi Whatsapp Business Mula Mengenakan Bayaran Terhadap Pengguna