9 Kepentingan Kulit Pisang Buat Kesihatan

9 Kepentingan Kulit Pisang Buat Kesihatan - Hallo sahabat BERITA KABAR INDONESIA, Pada Artikel yang anda baca kali ini dengan judul 9 Kepentingan Kulit Pisang Buat Kesihatan, kami telah mempersiapkan artikel ini dengan baik untuk anda baca dan ambil informasi didalamnya. mudah-mudahan isi postingan Artikel fakta bambam got7, Artikel fakta bill gates, Artikel fakta boruto, Artikel fakta bryan domani, Artikel fakta btob, Artikel fakta bts jungkook, Artikel fakta bumi, yang kami tulis ini dapat anda pahami. baiklah, selamat membaca.

Baca juga


Pisang merupakan buah-buahan tempatan yang digemari ramai peringkat umur. Buah pisang juga boleh dijadikan sebagai sumber pendapatan buat para peniaga buah-buahan. Ada juga yang membuat pisang goreng, pengat pisang, kek pisang dan ada juga yang turut mencampurkan pisang ke dalam yogurt.

Buah pisang juga sangat bagus untuk melancarkan sistem penghadaman badan kita. Pelbagai kegunaan pisang yang boleh kita buat. Asalkan kita kreatif untuk mempelbagaikannya. Buah pisang juga mudah untuk didapati kerana dengan harganya yang murah.

Mungkin masih ramai masyarakat di luar sana yang tidak tahu akan manfaat kulit pisang? Kebanyakkan selepas makan buah pisang kulitnya akan dibuang. Kami kongsikan 9 manfaat kegunaan kulit pisang yang anda masih belum ketahui.

Kulit pisang boleh diguna sebagai pengilat kasut

Bagipakaian yang diperbuat dari pengunaan kapas, getah pada kulit pisang juga boleh menyebabkan kotoran-kotoran hitam yang susah untuk dibersihkan. Pada masa yang sama, kulit pisang juga boleh memberi manfaat yang baik. Anda hanya perlu mengosokkan kulit pisang di bahagian dalam kulit pisang pada kasut kulit anda.. Selepas itu anda hanya perlu membersihkannya dengan mengunakan kain microfiber ataupun kain biasa yang bersih. Anda pasti akan terkejut dengan perubahannya seperti anda baru saja membeli kasut yang baru. Ia juga boleh digunakan pada sofa getah, jaket kulit dan juga beg tangan.

Dapat melembutkan ayam panggang

Semasa anda memanggang ayam, anda hanya perlu melapiskan saja bahagian atas dan bawah ayam dengan mengunakan kulit pisang. Dengan mempraktikan cara ini, ia boleh membuatkan daging ayam terlerai dari tulangnya. Keadaan ayam itu boleh menjadisangat lembut dan senang untuk dikunyah.

Tanaman menjadi subur

Kandungan kulit ppisang juga sangat kaya dengan kalsium dan juga magnesium. Pengunaan kulit pisang ini juga boleh diguna sebagai penyubur tanah. Kulit pisang ini juga boleh menyuburkan tanaman seperti pokok tomato. Hanya perlu letak di dalam sebuah bekas tanah atau di tanaman supaya ia boleh tumbuh dengan subur.

Dapat menyembuhakan gatal, ruam  dan gigitan serangga

Hanya perlu mengosokkan kulit pisang ke bahagian yang kena gigit serangga ataupun ruam akibat gatal. Selepas mengunakannya kulit kita akan terasa lembut dan pada masa yang sama dapat menghilangkan kesan-kesan gatal.

Hilangkan kutil

Ramai yang mengahadapi permasalahan tumbuhnya kutil-kutil di bahagian muka. Kutil ini juga sangat susah untuk dihilangkan. Kandungan yang terdapat di dalam kulit pisang juga boleh menghalang kutil itu tumbuh semula. Anda hanya perlu sapukan kulit pisang ke bahagian kulit yang terdapat kutil dan biarkan semalaman. Cuma perlu lekatkan kulit pisang dengan mengunakan plaster. Amalkan rutin ini sebanyak sekali seminggu.

Membersihkan perhiasan perak

Hanya perlu mencampurkan kulit pisang ke dalam bekas yang berisi air. Kemudian kisarkan sehingga halus dengan mengunakan blender. Setelah siap, adunan tadi anda boleh gunakan sebagai membersihkan perhiasan perak yang anda miliki supaya kelihatan kembali berkilat.

Meningkatkan kualiti kompos

Kulit pisang juga boleh dijadikan untuk menyuburkan tanah tanaman ini kerana kulit pisang sangat kaya dengan vitamin dan mineral.

Menghilangkan jerawat

Jika anda menhadapi kulit muka yang berjerawat, kini anda tidak perlu risau lagi. Hanya mengunakan kulit pisang saja anda boleh mendapatkan kembali kulit muka yang licin dan bersih. Cuma perlu gosokkan kulit pisang ke kawasan yang ditumbuhi jerawat. Kemudian biarkan seketika. Biarkan sisa kulit pisang tadi melekat di wajah. Selepas itu anda boleh cuci dengan mengunakan air yang bersih.Amalkan selalu sehingga jerawat hilang.

Dijadikan sebagai masker wajah

Masker juga boleh dibuat mengunakan kulit pisang. Cuma sapukan kulit pisang di muka setiap malam. Kemudian bilas dengan mengunakan air bersih pada keesokkan hari. Amalkan selalu, sehingga anda mendapatkan kulit wajah yang mulus dan flawless.

Setelah mengetahui kulit pisang juga mempunyai manfaat yang berguna, anda sudah tidak perlu mengeluarkan belanja yang mahal-mahal semata-mata ingin mendapatkan kulit yang cantik berseri. Hanya perlu rajin mengamalkan jika ingin mendapat kesan yang memberangsangkan. Selamat mencuba.

Sumber: Nasihat-pedoman

The post 9 Kepentingan Kulit Pisang Buat Kesihatan appeared first on Aliff Channel.


Sekianlah artikel 9 Kepentingan Kulit Pisang Buat Kesihatan kali ini, mudah-mudahan bisa memberi manfaat untuk anda semua. baiklah, sampai jumpa di postingan artikel lainnya.

Anda sekarang membaca artikel 9 Kepentingan Kulit Pisang Buat Kesihatan

Postingan terkait: