5 Fakta Buat Yang Tertanya-Tanya Adakah Air Hujan Selamat Untuk Diminum?

5 Fakta Buat Yang Tertanya-Tanya Adakah Air Hujan Selamat Untuk Diminum? - Hallo sahabat BERITA KABAR INDONESIA, Pada Artikel yang anda baca kali ini dengan judul 5 Fakta Buat Yang Tertanya-Tanya Adakah Air Hujan Selamat Untuk Diminum?, kami telah mempersiapkan artikel ini dengan baik untuk anda baca dan ambil informasi didalamnya. mudah-mudahan isi postingan Artikel fakta bambam got7, Artikel fakta bill gates, Artikel fakta boruto, Artikel fakta bryan domani, Artikel fakta btob, Artikel fakta bts jungkook, Artikel fakta bumi, yang kami tulis ini dapat anda pahami. baiklah, selamat membaca.

Baca juga


Bermain hujan, berjalan bebas dan menari di bawah hujan mungkin salah satu impian kita yang membahagiakan. Tiba-tiba terfikir, adakah air hujan selamat diminum dan terdedah kepada kulit?

Ramai yang pernah merungut ibu bapa tidak membenarkan bermain air hujan, betul? Apabila semakin membesar dan meningkat dewasa, anda mula rasa takut dan bimbang terkena hujan. Takut sakit, rambut, pakaian basah dan sebagainya.

Orang dewasa mula rasa air hujan tidak baik untuk kesihatan. Ada yang takut terkena selsema, ada juga takut rasa gatal apabila terdedah kepada air hujan. Tetapi adakah benar bahawa hujan benar-benar berbahaya untuk kesihatan? Baca penerangannya berikut ini.

1. Sebenarnya air hujan itu sendiri tidak berbahaya. Bergantung juga pada kawasan di mana hujan datang.

Hujan di gunung itu tentunya berbeza dengan hujan di tengah-tengah bandar.

Sekiranya ada orang berpendapat bahawa air hujan tidak baik, sebenarnya ia tidak berbahaya. Hujan adalah peristiwa penurunan air dari atmosfera ke permukaan bumi.

Wap air berkumpul di atmosfera, air yang menguap membentuk awan akan membawa banyak pencemaran dari udara. Itulah sebabnya anda tidak dinasihatkan untuk mengambil air hujan dari kawasan tertentu di mana paras pencemaran sangat tinggi dan berbahaya, seperti minum atau mandi air hujan dari kawasan yang beradioaktif seperti Chernobyl atau Fukushima. Jadi bahaya itu diangkut di dalam air, bukan air hujan ya!

2. Sama ada atau tidak air hujan untuk kulit atau minuman bergantung pada kawasan tersebut.

Ramai yang takut air hujan akan mempunyai kesan buruk pada kulit atau air hujan tidak boleh diminum sama sekali kerana dikatakan kotor. Hakikatnya, hujan berlaku di kawasan-kawasan dengan pencemaran yang teruk seperti di bandar-bandar besar yang mencemari pencemaran, di daerah-daerah yang masih radioaktif atau kawasan perindustrian, air di kawasan ini sangat berbahaya untuk diminum kerana air hujan yang menyejat ke atmosfera akan mengangkut banyak bahan toksik. Belum lagi apabila hujan turun, air hujan sebegini akan tercemar dengan udara di sekelilingnya.

Kisah yang berbeza jika anda mandi air hujan atau minum air hujan yang tersejat di Swiss Alps adalah udara bersih dan jelas, bebas dari pencemaran udara. Air itu sebenarnya akan memberi impak yang baik untuk kulit anda, kerana air hujan di sini adalah terbentuk dari air yang paling murni (dengan rekod tiada pencemaran alam) dan tidak beralkali. Air hujan berbeza dari air paip biasa kerana air hujan tidak mengandung fluorida, garam, dan pelbagai mineral. Air paip biasanya mengandungi klorin (sebahagian daripada rawatan air paip) manakala air hujan tidak.

3. Kata orang hujan asid itu berbahaya, adakah benar?

Hujan asid hanya berlaku di kawasan pencemaran melampau. Mungkin ramai yang tidak tahu bahawa semua hujan sebenarnya berasid secara semula jadi dengan purata pH kira-kira 5.6 disebabkan oleh reaksi yang berlaku di antara air dan karbon dioksida. Sebenarnya, air minuman sebenar yang biasa kita minum tidak mempunyai pH neutral kerana mengandungi mineral terlarut. Air hujan asid yang benar-benar berasid dsan bahaya, tidak boleh diminum adalah hujan asid yang berlaku di sekitar gunung berapi aktif. Tidaklah seperti yang anda fikirkan.

4. Jika anda tinggal di kawasan yang tidak terdedah kepada pencemaran yang teruk, tiada salah menggunakan air hujan.

Minum air hujan boleh, dan selamat untuk digunakan, dengan mengambil kira sumber air hujan tersebut. Jika hujan berlaku di kawasan yang tidak tercemar atau terdedah kepada radioaktif, air hujan boleh digunakan untuk keperluan harian. Malah, lebih daripada separuh penduduk di dunia bergantung kepada air hujan untuk kegunaan harian.

Terdapat 2 cara yang boleh anda lakukan untuk hujan air yang boleh diminum dengan selamat, yang pertama dengan menapis atau mendidihnya terlebih dahulu. Penapisan boleh membantu menghilangkan bahan kimia, debu, debunga, bunga, acuan atau pencemaran lain yang berbahaya. Air hujan yang dimasak dapat membantu memusnahkan bakteria patogen yang berbahaya.

5. Air hujan bukan sahaja boleh digunakan sebagai air minuman, tetapi juga boleh digunakan sebagai terapi murah.

Air hujan juga mempunyai nilai terapi emoasi yang boleh anda gunakan. Merasakan air hujan pada kulit boleh memberikan kebahagiaan dan bebas tekanan perasaan dan lebih cenderung untuk mendapatkan kulit yang sihat. Jika anda suka bermain air hujan, ini dapat mengurangkan tekanan, abaikan ketakutan elemen kimia dalam air hujan (selagi kawasan air hujan turun tidak tercemar). Tetapi ingat, jika anda ingin main air hujan, pastikan badan anda sesuai dan segera mandi air panas selepas itu supaya anda tidak diserang selesema.

Sumber: Pexels.com, Thoughtco.com, Data.allenai.org, Boldsky.com, Dailymail.co.uk

The post 5 Fakta Buat Yang Tertanya-Tanya Adakah Air Hujan Selamat Untuk Diminum? appeared first on Aliff Channel.


Sekianlah artikel 5 Fakta Buat Yang Tertanya-Tanya Adakah Air Hujan Selamat Untuk Diminum? kali ini, mudah-mudahan bisa memberi manfaat untuk anda semua. baiklah, sampai jumpa di postingan artikel lainnya.

Anda sekarang membaca artikel 5 Fakta Buat Yang Tertanya-Tanya Adakah Air Hujan Selamat Untuk Diminum?

Postingan terkait: