Akibat Jika Anda Malas Untuk Bergerak

Akibat Jika Anda Malas Untuk Bergerak - Hallo sahabat BERITA KABAR INDONESIA, Pada Artikel yang anda baca kali ini dengan judul Akibat Jika Anda Malas Untuk Bergerak, kami telah mempersiapkan artikel ini dengan baik untuk anda baca dan ambil informasi didalamnya. mudah-mudahan isi postingan Artikel fakta bambam got7, Artikel fakta bill gates, Artikel fakta boruto, Artikel fakta bryan domani, Artikel fakta btob, Artikel fakta bts jungkook, Artikel fakta bumi, yang kami tulis ini dapat anda pahami. baiklah, selamat membaca.

Baca juga


Boleh dilihat dari gaya hidup moden kini, wujudnya kemudahan dengan teknologi dan alat canggih, menjadikan kebanyakan orang semakin malas melakukan aktiviti fizikal. Penyelidikan dari Stanford University, Amerika Syarikat (7/2017) adalah buktinya.

Satu contoh mudah lagi, wujudnya aplikasi membeli-belah dalam talian atau secara online membuat ramai orang lebih suka malas bergerak dan menyelesaikan keperluan atau aktiviti dengan aplikasi dalam talian di hujung jari.

Adakah anda tahu, jika anda malas untuk bergerak boleh menyebabkan implikasi kesihatan yang serius? Berikut perkongsian aliffchannel.com memetik dari pelbagai sumber.

Osteoporosis

Anda akan menderita osteoporosis atau masalah tulang lebih cepat jika malas bergerak. Kebiasaan bermalas-malasan akan membuat tubuh kehilangan jisim otot. Ketumpatan tulang juga akan berkurang secara drastik. Sekiranya dibiarkan, keadaan akan menyebabkan osteoporosis.

Oleh itu, mulailah dengan melatih tulang dan otot anda dengan bergerak atau berjalan setiap hari untuk kekal sihat, kuat, dan tidak cepat letih.

Obesiti/ berat badan meningkat

Lemak dalam badan akan terus berkumpul dan memudahkan berat badan meningkat dan berlebihan jika kita terus malas untuk bergerak. Pastikan anda sentiasa bergerak secara aktif untuk membakar kalori dan mengurangkan risiko obesiti.

Serangan jantung atau penyakit strok

Satu kajian yang dijalankan oleh Pusat Penyelidikan Aerobik di Amerika Syarikat menunjukkan bahawa aktiviti fizikal dapat mengurangkan risiko strok pada lelaki sehingga 60 peratus. Satu lagi kajian yang diterbitkan dalam Kajian Kesihatan Jururawat membuktikan bahawa wanita yang bergerak atau bergerak atau melakukan aktiviti fizikal mempunyai peluang untuk mengelakkan penyakit strok dan serangan jantung sebanyak 50 peratus.

Berhati-hatilah jika anda diklasifikasikan sebagai orang sering duduk atau bekerja dengan malas di hadapan skrin komputer, TV, atau di dalam bilik kerana peredaran darah anda berisiko cukup besar untuk tidak lancar kerana tiada pergerakan, sehingga dapat menyebabkan tekanan darah tinggi dan strok.

Diabetes

Penyelidikan di Harvard membuktikan bahawa kebiasaan menghabiskan banyak masa di hadapan TV mempunyai risiko diabetes sehingga 14 peratus. Malas bergerak menjadi pencetus atau penyebab diabetes mellitus. Pertubuhan Kesihatan Sedunia (WHO) berkata kes diabetes di negara-negara Asia akan meningkat sebanyak 90 peratus dalam 20 tahun akan datang.

“Dalam tempoh 10 tahun, bilangan pesakit kencing manis di Hanoi, Vietnam, telah meningkat dua kali ganda. Mengapa? Di bandar ini, orang lebih suka menunggang motosikal daripada berbasikal,” kata Dr. Gauden Galea, Penasihat WHO untuk Penyakit Non-Menular di Wilayah Pasifik Barat.

Akhir kata, boleh disimpulkan bahawa seseorang yang tidak melakukan aktiviti fizikal adalah lebih berisiko tinggi untuk obesiti daripada mereka yang berbasikal dengan berjalan kaki, berbasikal, atau aktiviti lain.

The post Akibat Jika Anda Malas Untuk Bergerak appeared first on Aliff Channel.


Sekianlah artikel Akibat Jika Anda Malas Untuk Bergerak kali ini, mudah-mudahan bisa memberi manfaat untuk anda semua. baiklah, sampai jumpa di postingan artikel lainnya.

Anda sekarang membaca artikel Akibat Jika Anda Malas Untuk Bergerak

Postingan terkait: