Manusia Berusia 37 Tahun Mempunyai Fizikal Seperti Bayi

Manusia Berusia 37 Tahun Mempunyai Fizikal Seperti Bayi - Hallo sahabat BERITA KABAR INDONESIA, Pada Artikel yang anda baca kali ini dengan judul Manusia Berusia 37 Tahun Mempunyai Fizikal Seperti Bayi, kami telah mempersiapkan artikel ini dengan baik untuk anda baca dan ambil informasi didalamnya. mudah-mudahan isi postingan Artikel fakta bambam got7, Artikel fakta bill gates, Artikel fakta boruto, Artikel fakta bryan domani, Artikel fakta btob, Artikel fakta bts jungkook, Artikel fakta bumi, yang kami tulis ini dapat anda pahami. baiklah, selamat membaca.

Baca juga


Jika dipandang sekali, mesti ramai akan menyangka bahawa dia adalah seorang bayi. Namun, jika diukur menerusi usianya dia adalah seorang wanita yang telah berumur 37 tahun. Itulah keadaan yang dialami oleh seorang wanita dari Brazil, Maria Audete do Nascimento yang mengalami satu penyakit ganjil sejak lahir lagi.

Beliau dilahirkan pada 7 Mei 1981, wanita pelik ini hidup dalam serba kekurangan dalam sebuah keluarga miskin di sebuah daerah yang dikenali Ceara, Brazil. Disebabkan penyakit yang dialaminya itu, kehidupan seharian wanita tersebut diuruskan sepenuhnya oleh bapa dan ibu tirinya. Menurut ibu tiri wanita berkenaan, Dora, kesan daripada penyakit tersebut anak tirinya tidak mampu bergerak ke mana-mana tempat sekalipun. Ibarat seperti seorang bayi, keadaan Maria tidak sama seperti orang lain yang sebaya dengannya. Lebih malang lagi, kata Dora, tidak pernah mendengar anak tirinya mengucap sepatah perkataan kecuali menangis apabila lapar atau ingin membuang air kecil dan besar.

Lebih menyayat hati, keluarga Maria tidak mampu untuk menanggung segala kos rawatan wanita tersebut yang sangat mahal. Oleh itu, Dora dan suaminya mengambil keputusan untuk tidak menjalani sebarang rawatan dan akan menjaga Maria seperti biasa.

Walaupun keadaan mereka sekeluarga miskin, Dora sentiasa menjaga anak tirinya itu dengan penuh kasih sayang. Semenjak Maria dilahirkan, dia tidak pernah menganggap anak tirinya sebagai satu masalah besar yang perlu dihadapinya. Malah, dia lebih bersemangat dan percaya anak tirinya merupakan satu hadiah bermakna yang diutus oleh tuhan.

Sekumpulan pakar perubatan dari sebuah fakulti perubatan Universiti Ceara yang secara sukarela menawarkan untuk melakukan pemeriksaan secara percuma ke atas wanita berkenaan menyebabkan kisah penyakit pelik yang dialami oleh Maria mendapat liputan meluas oleh media tempatan.

Setelah melakukan beberapa siri ujian, kumpulan pakar tersebut menemui punca sebenar yang menyebabkan keadaan fizikal wanita itu kelihatan seperti bayi. Ia adalah sejenis hormon yang dipanggil tiroksin- hormon yang dihasilkan melalui kelenjar tiroid.

Maria telah didiagnosis mengalami kekurangan hormon tiroksin yang sangat serius. Disebabkan keadaan penyakitnya terlalu lama, kumpulan sukarelawan yang terdiri daripada pakar-pakar perubatan tersebut tidak mampu berbuat apa-apa untuk menyembuhkan penyakit wanita tersebut.

Hormon tiroksin merupakan sejenis hormon yang penting dalam semua aktiviti metabolisme, termasuk menentukan kadar degupan jantung dan kecekapan badan membakar kalori daripada makanan. Namun, ada masanya kelenjar tiroid tidak dapat berfungsi dengan cekap dan menjadi tidak aktif, menyebabkan penghasilan hormon tiroksin terganggu.

Keadaan kelenjar tiroid tidak aktif ini dipanggil hipotiroidisme. Apabila keadaan ini berlaku ia akan menjejaskan keseluruhan fungsi badan. Berdasarkan rekod perubatan, sudah berjuta orang mengalami masalah ini, tetapi tidak menyedarinya kerana gejala kekurangan tiroksin bersifat sangat umum.

Selain itu, gejala penyakit ini juga turut terjadi pada bayi dan kanak-kanak. Tapi, kadarnya lebih rendah iaitu satu kes bagi 4,000 orang. Namun, perlu ingat kerana bayi atau kanak-kanak perempuan mempunyai kebarangkalian dua kali lebih tinggi menghidapi hipotiroidisme berbanding lelaki.

Sumber: darkofmystery

The post Manusia Berusia 37 Tahun Mempunyai Fizikal Seperti Bayi appeared first on Aliff Channel.


Sekianlah artikel Manusia Berusia 37 Tahun Mempunyai Fizikal Seperti Bayi kali ini, mudah-mudahan bisa memberi manfaat untuk anda semua. baiklah, sampai jumpa di postingan artikel lainnya.

Anda sekarang membaca artikel Manusia Berusia 37 Tahun Mempunyai Fizikal Seperti Bayi

Postingan terkait: