Inilah Jawapan Kenapa Robot Majoriti Berwarna Putih

Inilah Jawapan Kenapa Robot Majoriti Berwarna Putih - Hallo sahabat BERITA KABAR INDONESIA, Pada Artikel yang anda baca kali ini dengan judul Inilah Jawapan Kenapa Robot Majoriti Berwarna Putih, kami telah mempersiapkan artikel ini dengan baik untuk anda baca dan ambil informasi didalamnya. mudah-mudahan isi postingan Artikel fakta bambam got7, Artikel fakta bill gates, Artikel fakta boruto, Artikel fakta bryan domani, Artikel fakta btob, Artikel fakta bts jungkook, Artikel fakta bumi, yang kami tulis ini dapat anda pahami. baiklah, selamat membaca.

Baca juga


Pernah tak anda tertanya-tanya kenapa jarang ada robot berwarna coklat atau hitam?

Beberapa penyelidik dari Monash University di Melbourne dan Canterbury University di New Zealand mengalami kesukaran mencari jawapan mengapa semua robot berwarna putih.

Kesukaran ini membawa mereka untuk menyiasat sama ada manusia melihat robot dengan kacamata perkauman, dan sama ada ini mengubah tingkah laku mereka ke arah robot.

Apa yang mereka dapati ialah manusia membawa kecenderungan perkauman ke dalam robot.

Prasangka rasis

“Jika anda bertanya kepada sesiapa, ‘Adakah anda rasis?’ Tentu saja mereka akan mengatakan tidak,” kata Dr Christoph Bartneck, salah satu penulis kajian dan seorang profesor di Makmal Teknologi Human Interface di University of Canterbury, New Zealand, memetik dari laman ABC Indonesia.

Sebaliknya, para penyelidik menyesuaikan alat penyelidikan yang disebut paradigma “prasangka atau bias perkauman”.

Di sinilah peserta diminta memainkan peranan seorang pegawai polis. Mereka kemudian ditunjukkan gambar beberapa orang dan mereka terpaksa membuat keputusan sama ada untuk menembak orang itu atau tidak.

Dalam kajian asal, para peserta ditunjukkan gambar orang putih atau hitam, bersenjata atau tidak bersenjata.

Dalam kajian ini, peserta juga ditunjukkan robot dengan dua warna kulit.

“Apa yang kami perhatikan ialah berat sebelah yang sama diperhatikan dalam manusia juga boleh diperhatikan dalam robot,” kata Profesor Bartneck.

“Orang mengubah tingkahlaku mereka ke arah robot coklat berbanding dengan robot putih.”

Profesor Bartneck berkata, perlumbaan peserta tidak menentukan keputusan mereka. “Prejudis perkauman itu ada; itu ada untuk manusia; tetapi juga ada untuk robot.”

Profesor Bartneck berhujah bahawa robot mesti menyerupai populasi yang mereka layani.

“Jika anda mempunyai masyarakat yang sama seperti orang di Australia atau New Zealand atau di Amerika Syarikat, tetapi semua robot berwarna putih – ia akan menjadi sangat pelik, bukan?”

“Tiada sebab khusus mengapa semuanya harus putih.”

“Dan dengan memperkenalkan kecenderungan putih yang sangat kuat ini kepada reka bentuk robot, ini mungkin mempunyai beberapa kesan negatif yang tidak kita mahukan.”

“Perkauman secara amnya adalah masalah besar dan kami, dalam bidang saya, sebagai pemaju robot, saya fikir kita mempunyai tanggungjawab untuk tidak menjadikannya lebih teruk.”

Profesor Bartneck berkata, alasan yang tidak masuk akal bagi seseorang untuk berfikir secara rawak terhadap robot.

Tetapi penyelidikan juga menunjukkan bahawa orang melakukan perkara yang sama dengan jantina juga.

“Jika anda membuat robot dalam bentuk manusia, akan ada orang memperlakukan robot ini seolah-olah mereka hidup, dan kemudian soalan tentang bangsa, tentang jantina, mengenai hubungan dengan robot-robot ini sangat penting.”

Beliau berkata, ini bukan mengenai sama ada jurutera secara sedar berhasrat untuk mendapatkan maklum balas daripada masyarakat.

“Anda tidak boleh melepaskan tanggungjawab mengurus ini,” katanya.

“Kita mesti membuat keputusan yang sedar dan baik tentang bagaimana kita merancang masa depan kita sendiri.”

The post Inilah Jawapan Kenapa Robot Majoriti Berwarna Putih appeared first on Aliff Channel.


Sekianlah artikel Inilah Jawapan Kenapa Robot Majoriti Berwarna Putih kali ini, mudah-mudahan bisa memberi manfaat untuk anda semua. baiklah, sampai jumpa di postingan artikel lainnya.

Anda sekarang membaca artikel Inilah Jawapan Kenapa Robot Majoriti Berwarna Putih

Postingan terkait: