Saintis Bakal Hidupkan Semula Manusia Purba Dengan Cara Ini

Saintis Bakal Hidupkan Semula Manusia Purba Dengan Cara Ini - Hallo sahabat BERITA KABAR INDONESIA, Pada Artikel yang anda baca kali ini dengan judul Saintis Bakal Hidupkan Semula Manusia Purba Dengan Cara Ini, kami telah mempersiapkan artikel ini dengan baik untuk anda baca dan ambil informasi didalamnya. mudah-mudahan isi postingan Artikel fakta bambam got7, Artikel fakta bill gates, Artikel fakta boruto, Artikel fakta bryan domani, Artikel fakta btob, Artikel fakta bts jungkook, Artikel fakta bumi, yang kami tulis ini dapat anda pahami. baiklah, selamat membaca.

Baca juga


Sekumpulan saintis dilaporkan baru sahaja mencipta robot dengan konsep yang unik.

Robot dicipta dengan sel stem dari manusia awal Neanderthal. Kemudian, sel-sel stem manusia kuno akan di’hidup’kan di otak robot ini.

Dilaporkan oleh Science Magazine, saintis di University of California San Diego School of Medicine (UCSD) menggunakan alat penyunting gen yang dipanggil CRISPR dan organ buatan untuk mencipta sel stem.

Dengan kaedah ini, saintis berharap untuk melahirkan semula manusia purba dalam badan robot.

Komponen ini akan digunakan untuk membuat otak Neanderthal.

Alysson Muotri, ahli genetik di UCSD, mendedahkan bahawa dia telah cuba menggabungkan sel stem dengan DNA Neanderthal untuk membuat koleksi tisu yang menyerupai korteks otak besar secara keseluruhan.

Organoid ini kemudiannya mempunyai kebolehan yang berbeza dari otak manusia. Para saintis percaya bahawa organoid ini dapat membantu keupayaan robot untuk bersosial.

“Kami mahu mencipta semula pemikiran Neanderthals,” kata Muotri.

Muotri bersama-sama dengan satu pasukan saintis mengekalkan 200 gen yang membezakan antara Neanderthal dan manusia moden tahap hari ini yang dipanggil NOVA1.

Tahap ini memainkan peranan dalam perkembangan tahap pertama dalam otak manusia moden, yang juga mempunyai hubungan dengan terjadinya autism dan skizofrenia.

Sel Epidermal

Dalam tahap awal pembuatan otak manusia purba ini, saintis menggunakan sel epidermis milik manusia yang tak mempunyai kelainan genetik sama sekali atau juga tidak punya gangguan neurologi.

Setelah itu, barulah mereka menetapkan semula genomnya dan mengubah genom menjadi sel induk.

Seterusnya, saintis memanfaatkan CRISPR dengan memasukkan pangkalan sel dari Neanderthal ke NOVA1 untuk menukar milik manusia moden.

Perlukan masa

Mutroi menjelaskan pihaknya memerlukan masa beberapa bulan bagi sel induk agar akhirnya sel induk yang sudah ditanam dengan DNA Neanderthal boleh menjadi sebuah organoid.

Kalau dibandingkan dengan otak buatan manusia moden dengan kaedah sama, saintis menemui sel neuron dari NOVA1 mengandungi DNA Neanderthal yang berhijrah lebih cepat kerana merupakan sebahagian dari proses pembentukan strukturnya.

Untuk sekarang, Muotri dan pasukan saintis akan menghubungkan organoid dari Neanderthal ke robot dengan bentuk ketam.

Semoga organ-organ buatan ini dapat dipelajari dengan mengawal pergerakan robot ketam ini.

Selepas itu, saintis boleh membandingkan robot yang dikendalikan secara langsung dari otak manusia moden.

The post Saintis Bakal Hidupkan Semula Manusia Purba Dengan Cara Ini appeared first on Aliff Channel.


Sekianlah artikel Saintis Bakal Hidupkan Semula Manusia Purba Dengan Cara Ini kali ini, mudah-mudahan bisa memberi manfaat untuk anda semua. baiklah, sampai jumpa di postingan artikel lainnya.

Anda sekarang membaca artikel Saintis Bakal Hidupkan Semula Manusia Purba Dengan Cara Ini

Postingan terkait: