Cara Puasa Yang Dapat Mengatasi Kegemukan

Cara Puasa Yang Dapat Mengatasi Kegemukan - Hallo sahabat BERITA KABAR INDONESIA, Pada Artikel yang anda baca kali ini dengan judul Cara Puasa Yang Dapat Mengatasi Kegemukan, kami telah mempersiapkan artikel ini dengan baik untuk anda baca dan ambil informasi didalamnya. mudah-mudahan isi postingan Artikel fakta bambam got7, Artikel fakta bill gates, Artikel fakta boruto, Artikel fakta bryan domani, Artikel fakta btob, Artikel fakta bts jungkook, Artikel fakta bumi, yang kami tulis ini dapat anda pahami. baiklah, selamat membaca.

Baca juga


Puasa apabila dilakukan dengan betul akan membawa banyak manfaat buat kesihatan. Puasa bukan hanya sekadar haus dan lapar. Ramadan kali ini, marilah kita mengoptimumkan puasa kita sekali lagi. Ada banyak manfaat kesihatan yang kita dapat dari berpuasa, salah satunya adalah untuk mengatasi kegemukan (obesiti).

Berpuasa adalah ibadah wajib. Manfaat kesihatan yang kita perolehi dari berpuasa adalah satu rahmat.

Disebutkan dari buku The Miracle of Fast, puasa secara berkesan dapat membantu pesakit obesiti untuk bebas daripada berat badan berlebihan secara beransur-ansur dan tidak mempunyai risiko yang membebankan. Apabila jumlah makanan yang dimakan semasa puasa kurang, jumlah lemak yang disimpan di dalam badan juga kurang.

Puasa juga boleh mengurangkan berat badan. Apabila badan kita berpuasa, hati akan berfungsi membakar gula dan lemak yang disimpan di dalam badan dan ditukar menjadi tenaga untuk organ-organ penting. Dengan cara ini, ada pengurangan besar dalam kandungan air yang disimpan di dalam tisu badan. Kesan ini juga boleh memudahkan proses pengurangan berat badan lebih berkesan.

Selagi anda boleh mengimbangi puasa dengan jadual makan seimbang dan tidak berlebihan apabila makan sahur dan berbuka puasa, dapat dipastikan berat badan tetap ideal dan mengelakkan obesiti. Bagaimanapun, dalam bulan Ramadhan, kita patut berusaha sebaik-baiknya untuk memastikan diet dan rutin harian agar tetap sihat.

Puasa sebenarnya boleh menyuburkan badan. Terutama apabila dilakukan sepanjang bulan Ramadan, tubuh akan mendapat banyak manfaat dari puasa yang dilakukan.

Oleh itu, tiada alasan untuk tidak berpuasa pada bulan Ramadan ini. Jalankan setiap ibadah dengan niat baik dan kembalikan corak keseimbangan kehidupan setiap hari, banyak manfaat besar yang kita perolehi.

The post Cara Puasa Yang Dapat Mengatasi Kegemukan appeared first on Aliff Channel.


Sekianlah artikel Cara Puasa Yang Dapat Mengatasi Kegemukan kali ini, mudah-mudahan bisa memberi manfaat untuk anda semua. baiklah, sampai jumpa di postingan artikel lainnya.

Anda sekarang membaca artikel Cara Puasa Yang Dapat Mengatasi Kegemukan

Postingan terkait: