Hentikan Guna Kekerasan Bila Anak-Anak Mengamuk Dan Menangis

Hentikan Guna Kekerasan Bila Anak-Anak Mengamuk Dan Menangis - Hallo sahabat BERITA KABAR INDONESIA, Pada Artikel yang anda baca kali ini dengan judul Hentikan Guna Kekerasan Bila Anak-Anak Mengamuk Dan Menangis, kami telah mempersiapkan artikel ini dengan baik untuk anda baca dan ambil informasi didalamnya. mudah-mudahan isi postingan Artikel fakta bambam got7, Artikel fakta bill gates, Artikel fakta boruto, Artikel fakta bryan domani, Artikel fakta btob, Artikel fakta bts jungkook, Artikel fakta bumi, yang kami tulis ini dapat anda pahami. baiklah, selamat membaca.

Baca juga


Mungkin kebanyakkan ibu bapa yang sering melakukan perbuatan sebegini seperti menyuruh anak untuk berhenti menangis apabila dimarahi akan kesalahan yang dilakukan. Namun adakah anda tahu perbuatan berikut boleh mendatangkan kesan negatif terhadap anak-anak yang masih kecil yang langsung tidak tahu apa-apa.

Memujuk anak dengan cara mengunakan kekerasan seperti memarahi mereka dan menyuruh mereka diam adalah satu perbuatan yang langsung tidak membantu tatkala anak anda mengamuk dan menangis. Perkara yang patut anda lakukan untuk meredakan tangisan anak-anak adalah dengan cara mengusap muka mereka dan memberikan uturan yang lembut di naggota bandannya.

Pada usia anak-anak menjangkau umur tiga tahun, sangat kerap apabila mereka sering membaling barangan dan mengamuk ataupun memukul jika tidak mendapat apa yang mereka inginkan. Disitu kita boleh mendapat tahu yang mereka sedang menunjukkan respon tidak puas hati semata-mata untuk menarik perhatian ibu bapa mereka.

Setiap yang sudah bergelar ibu dan bapa sudah pasti tidak akan dapat lari dari situasi sebegini. Apabila sudah berada di tahap sedemikian sudah pasti ibu bapa tidak akan dapat mengawal perasaan marah bila kerap kali menegur anak dan masih saja melakukan perkara yang sama sehingga memaksa ibu bapa mengunakan pilihan yang terakhir seperti mencubit ataupun memukul supaya anak berhenti melakukan perkara yang tidak disukai.

Menurut perkongsian dari Pakar Keibubapaan, Kekeluargaan dan Kasih Sayang, seorang wanita yang dikenali sebagai ibu Rose menasihati kepada golongan ibu bapa supaya untuk memahami dan mengerti dahulu apa yang sedang anak-anak cuba untuk sampaikan sebelum mengambil tindakan untuk menghukum mereka. Cara yang ditunjukkan ini bukan saja mudah malah iajuga boleh memberikan ketenangan kepada anak dan pada masa yang sama ibu bapa dapat mengawal rasa marah.

Anda seharusnya mengetahui dan memahami apabila anak kecil yang masih berusia dalam umur tiga tahun yang sering mengamuk dan menangis itu semua adalah tanda-tanda mereka sedang hanyut di dalam Monster yang muncul dalam diri mereka.

Tindakan anda memarahi mereka akan menjadi semakin teruk dan menyemarakkan lagi rasa marah yang ada pada diri anak-anak. Seakan-akan anda menyimbah minyak di atas api dan membuatkan api itu semakin marak.

Perasaan marah adalah satu perasaan yang boleh disamakan dengan api. Syaitan juga berasal dari api. Oleh sebab itulah, dengan cara memukul dan menyuruh mereka diam dengan mengunakan cara yang kasar dan paksaan itu bukan jalan penyelesaiannya.

Anda hanya perlu berfikir secara logis dan berhemah. Apakah cara yang sesuai untuk memadamkan api? Sudah semestinya kita mengunakan air untuk emmadamkan api yang sedang marak. Tapi seperti apakah peranan air dalam sistem komunikasi? Bacaan doa juga boleh memberikan ketenangan dan perasaan sabar wujud. Ambil sedikit air kemudian sapukan ke bahagian muka anak-anak secara perlahan dan lembut sambil di iringi dengan bacaan doa dan pada masa yang sama anda ucapkanlah perasaan sayang dan kasih kepada mereka. Disertakan mengurut tubuh badan anak dengan perlahan dan lemah lembut. Ia juga boleh memberika emosi mereka menjadi stabil dan dapat menenangkan Monster yang ada pada diri mereka seperti kita menjinakkan kucing.

Masih ada satu cara penting untuk berjaya. Perkara seperti inilah yang sering ibu bapa terlepas pandang. Sebagai ibu bapa, anda seharusnya sentiasa bersangka baik kepada anak-anak. Mereka mengamuk sebegitu bukanlah mereka sengaja untuk menunjukkan perangai buruk dan suka-suka untuk menyusahkan anda. Mungkin ada sesuatu yang ingin mereka sampaikan sehingga memaksa mengunakan cara seperti itu seakan-akan mereka ingin memberitahu sesuatu kepada anda.

Jika ada orang sekeliling yang sering memesan kepada anda agar memukul dan mengunakan kekasaran sedikit dalam mendidik supaya anak-anak tidak akan menjadi lebih teruk jika membesar kelak itu adalah salah. Mereka sudah tentu tidak memahami psikologi kanak-kanak dan masih belum mengkaji cara Nabi kita Rasulullah Saw mendidik anak-anak suatu ketika dulu.

Mainkanlah peranan sebagai seorang ibu dan bapa yang mempunyai pendirian yang tinggi dan pada masa yang sama anda tegas dalam mengatasi sifat Monster yang ada pada diri anak-anak supaya mengajar mereka untuk lebih tenang dan sabar serta dipenuhi dengan rasa kasih sayang yang padat.

Setelah membaca perkongsian dari ibu Rose ini boleh memberi serba sedikit ilmu dan manfaat dalam mendidik anak dengan cara yang betul. Jika kita memberikan didikan yang betul dari anak-anak masih kecil, sudah pasti mereka membesar menjadi seorang yang berguna serta menghormati orang lain di kemudian hari.

Sumber: Hambafakir.com

The post Hentikan Guna Kekerasan Bila Anak-Anak Mengamuk Dan Menangis appeared first on Aliff Channel.


Sekianlah artikel Hentikan Guna Kekerasan Bila Anak-Anak Mengamuk Dan Menangis kali ini, mudah-mudahan bisa memberi manfaat untuk anda semua. baiklah, sampai jumpa di postingan artikel lainnya.

Anda sekarang membaca artikel Hentikan Guna Kekerasan Bila Anak-Anak Mengamuk Dan Menangis

Postingan terkait: