Ibu Hamil, Awasi Makanan Punca Keguguran

Ibu Hamil, Awasi Makanan Punca Keguguran - Hallo sahabat BERITA KABAR INDONESIA, Pada Artikel yang anda baca kali ini dengan judul Ibu Hamil, Awasi Makanan Punca Keguguran, kami telah mempersiapkan artikel ini dengan baik untuk anda baca dan ambil informasi didalamnya. mudah-mudahan isi postingan Artikel fakta bambam got7, Artikel fakta bill gates, Artikel fakta boruto, Artikel fakta bryan domani, Artikel fakta btob, Artikel fakta bts jungkook, Artikel fakta bumi, yang kami tulis ini dapat anda pahami. baiklah, selamat membaca.

Baca juga


Wanita hamil perlu berwaspada dalam menjaga keadaan janin dalam rahim agar kekal sihat dan kuat. Salah satu punca gangguan kehamilan, terutamanya keguguran adalah makanan. Makanan yang menyebabkan keguguran harus dielakkan oleh wanita hamil.

Apa makanan yang tidak boleh dimakan oleh wanita hamil? Berikut aliffchannel.com kongsikan 8 makanan yang dianggap berbahaya, menyebabkan keguguran pada ibu hamil.

Keguguran umumnya berlaku pada usia kehamilan muda atau masih pada awal minggu kehamilan. Semasa 12 minggu pertama kehamilan (trimester pertama) adalah mudah untuk berlaku keguguran pada wanita hamil. Ada banyak punca keguguran yang mungkin berlaku dan sering dialami oleh wanita hamil. Sesetengah faktor atau sebab keguguran boleh berlaku dari luar badan atau dari dalam tubuh ibu.

Survei menunjukkan bahawa keguguran janin boleh berlaku dalam satu daripada lima kehamilan. Malah dikalangan 1 dari 100 pasangan, ada seorang ibu yang mengalami keguguran tiga kali berturut-turut. Dikalangan banyak punca keguguran, salah satunya adalah faktor makanan.

1. Nanas

Nanas termasuk makanan yang boleh mencetuskan keguguran. Bagi anda yang masih muda mengandung, disarankan agar anda tidak terlalu kerap atau tidak mengambil terlalu banyak nanas dan atau makanan berasaskan nanas. Di dalam nanas mengandungi enzim yang dipanggil Protease Bromealin, sebatian ini sama dengan Papain yang terkandung dalam betik muda. Oleh itu, mungkin juga nanas akan memberi kesan yang sama dengan betik muda, yang boleh mengakibatkan keguguran pada wanita hamil muda.

2. Ketam

Ketam mungkin satu jenis makanan laut yang sangat lazat dan sangat disukai ramai. Ketam juga dikenali mempunyai kandungan nutrisi tinggi dan banyak manfaat untuk kesihatan. Tetapi disebalik kepuasan dan kandungan nutrisi ketam, wanita hamil harus mengelakkannya kerana ketam salah satu makanan yang menyebabkan keguguran jika dimakan selama tiga bulan pertama kehamilan. Ketam boleh menyebabkan saiz rahim mengecut. Selain itu, ketam juga boleh menyebabkan pendarahan alat kelamin hingga keguguran rahim.

3. Buah delima

Makanan yang menyebabkan keguguran kandungan seterusnya adalah delima. Namun, tidaklah bermakna anda akan segera mengalami keguguran apabila minum jus minum atau makan delima. Delima boleh menyebabkan keguguran apabila digunakan secara berlebihan, yang akan menyebabkan kekejangan pada rahim. Jika kekejangan harus mula waspada, kerana ia adalah salah satu tanda keguguran. Dan anda perlu tahu bahawa biji delima adalah yang paling berbahaya bagi wanita hamil.

4. Ikan

Sebenarnya ikan mengandungi banyak protein dan juga vitamin yang pasti diperlukan oleh wanita hamil. Walau bagaimanapun, semasa anda tiga bulan pertama kehamilan, anda dinasihatkan untuk tidak makan terlalu banyak jenis ikan dalam tin. Jenis ikan dalam tin dikenali mengandungi banyak bahan pengawet dan pelbagai bahan kimia lain yang boleh menjejaskan peningkatan tekanan darah pada wanita hamil. Pengawet yang terkandung dalam ikan dalam tin juga boleh menyebabkan pengekalan air. Di samping itu anda juga harus mengelakkan jenis makanan yang menyebabkan keguguran iaitu ikan yang hidup di dalam air tercemar.

5. Betik muda

Buah-buahan yang harus dielakkan oleh wanita hamil seterusnya ialah betik muda. Betik muda ini diketahui sangat berbahaya bagi perkembangan embrio. Kompaun yang terkandung di dalam betik muda boleh menyebabkan penguncupan yang kuat di dalam rahim ibu sehingga boleh menyebabkan keguguran. Malah dalam kajian yang telah dikaji pada haiwan tikus, kebanyakan tikus mengalami keguguran apabila memakan betik. Walau bagaimanapun, sehingga kini kajian masih dijalankan adakah semua jenis betik masak boleh menjadi penyebab keguguran atau tidak.

6. Durian

Bagi anda penggemar durian, harus mengelakkan makan buah ini semasa kehamilan. Kandungan asid arakidonik dan alkohol dalam durian menjadikan buah ini tidak sesuai untuk wanita hamil. Asid arachidonic akan mencetuskan pembentukan prostaglandin yang merangsang kontraksi dan membawa maut kepada janin. Juga, alkohol menyebabkan kelahiran pramatang dan juga bayi yang dilahirkan dengan berat badan yang rendah. Dalam jumlah besar alkohol boleh menyebabkan keguguran.

7. Daging dan Telur

Sebenarnya kedua-dua makanan ini tidak dilarang sepenuhnya sebagai makanan punca keguguran rahim. Wanita mengandung harus berhati-hati ketika memakan pelbagai jenis daging dan telur yang dimasak

Sebenarnya kedua-dua makanan ini tidak dilarang sepenuhnya sebagai makanan punca keguguran rahim. Wanita mengandung harus berhati-hati ketika memakan pelbagai jenis daging dan telur dimasak separuh masak atau masih mentah. Penggunaan daging atau telur separuh masak boleh menjadi pencetus keguguran rahim. Walaupun pada waktu matang, wanita hamil juga dinasihatkan untuk tidak makan terlalu banyak daging dan telur.

8. Keju

Keju juga harus dielakkan ketika wanita hamil muda. Bukan kerana kandungannya yang berbahaya, kerana kita tahu bahawa keju juga ada banyak manfaat. Semasa mengandung, wanita hamil dinasihatkan untuk tidak menggunakan keju lembut. Jenis keju ini diketahui sebagai salah satu sebab keguguran. Oleh itu, pastikan anda benar-benar memilih keju berkualiti dan selamat untuk kesihatan.

Pelbagai Penyebab Keguguran Selain Faktor Makanan

Selain disebabkan oleh punca keguguran makanan, ada pelbagai sebab lain yang perlu diberi perhatian. Beberapa penyebab tersebut adalah kekurangan nutrisi semasa hamil (terutama asid folik), terjadinya jangkitan, dan juga gaya hidup yang tidak sihat seperti tabiat merokok dan minum alkohol.

Ini adalah penyebab janin yang belum berkembang yang berisiko keguguran. Aktiviti fizikal yang berlebihan juga perlu dielakkan, terutamanya semasa mengandung masih muda. Terus melakukan aktiviti fizikal ringan untuk menjaga kesihatan badan anda.

Selama kehamilan penting untuk sering membuat pemeriksaan kehamilan anda ke doktor, untuk mengetahui perkembangan janin dan juga berwaspada dan mencegah pelbagai gangguan kesihatan yang mungkin muncul selama kehamilan ini.

Sumber: Dedaunan.com

The post Ibu Hamil, Awasi Makanan Punca Keguguran appeared first on Aliff Channel.


Sekianlah artikel Ibu Hamil, Awasi Makanan Punca Keguguran kali ini, mudah-mudahan bisa memberi manfaat untuk anda semua. baiklah, sampai jumpa di postingan artikel lainnya.

Anda sekarang membaca artikel Ibu Hamil, Awasi Makanan Punca Keguguran

Postingan terkait: