4 Cara Menyembuhkan Sakit Perut Dengan Pantas Dan Mudah

4 Cara Menyembuhkan Sakit Perut Dengan Pantas Dan Mudah - Hallo sahabat BERITA KABAR INDONESIA, Pada Artikel yang anda baca kali ini dengan judul 4 Cara Menyembuhkan Sakit Perut Dengan Pantas Dan Mudah, kami telah mempersiapkan artikel ini dengan baik untuk anda baca dan ambil informasi didalamnya. mudah-mudahan isi postingan Artikel fakta bambam got7, Artikel fakta bill gates, Artikel fakta boruto, Artikel fakta bryan domani, Artikel fakta btob, Artikel fakta bts jungkook, Artikel fakta bumi, yang kami tulis ini dapat anda pahami. baiklah, selamat membaca.

Baca juga


Sakit perut selalunya merupakan gejala yang bersifat sementara dan kebanyakan bukanlah keadaan yang berbahaya seperti kejang, gangguan pencernaan, atau mabuk perjalanan (motion sickness). Walaupun tidak bahaya, sakit perut adalah hal yang sangat mengganggu kerana menimbulkan rasa tidak selesa yang mampu menghalang anda daripada melakukan aktiviti yang anda sukai.

Disini terdapat pelbagai cara yang boleh anda lakukan untuk mengatasi sakit perut, misalnya dengan berlari setempat, minum minuman tonik buatan sendiri, dan mengubah pola makan.

Jika tidak ada satu pun yang berhasil, ada berkemungkinan mempunyai tahap sakit perut yang agak serius, misalnya radang usus buntu (appendicitis). Segera hubungi doktor pakar apabila anda mengalami kesakitan yang berpanjangan. Mari kita lihat beberapa cara yang mudah untuk rawatan segera sakit perut:

Letakkan beg air hangat pada perut.

Memberikan kepanasan pada kawasan perut boleh membantu mengendurkan otot dan mengurangkan pengerasan otot atau kekejangan. Boleh juga gunakan botol yang diisi air panas, beg air hangat yang dipanaskan di dalam microwave, atau bantalan pemanas listrik dan letakkan pada perut selama beberapa minit.

Apabila anda tidak mempunyai peralatan yang disebutkan di atas, masukkan beras ke dalam sarung bantal atau stoking yang bersih dan panaskan dalam microwave selama beberapa minit sehingga berasa lega.

Mandi dengan air panas.

Mandikan tubuh anda di dalam air yang hangat untuk meningkatkan sirkulasi dan mengendurkan otot. Tindakan ini mampu melegakan sakit perut dan membantu meringankan stress anda. Ataupun, berendam di dalam tub mandi dengan air panas sekurang-kurangnya 15 hingga 20 minit seterusnya tambahkan satu atau dua gelas garam epsom untuk membantu meringankan radang.

Melakukan urutan lembut pada perut.

Kekejangan perut selalunya diakibatkan oleh penyempitan otot. Keadaan ini boleh dikurangkan dengan memberi urutan yang lembut. Berikan tekanan yang ringan pada beberapa kawasan di perut dan punggung anda. Fokus di bahagian yang terasa sangat sakit, tetapi jangan melakukannya secara berlebihan dan menekan atau menggosok terlalu keras.

Ketika mengurut, fokus dalam mengambil nafas melalui hidung dan mengeluarkan nafas melalui mulut. Pernafasan yang baik mampu membantu mengendurkan otot dan mengalihkan perhatian anda dari kesakitan.

Minum jus lidah buaya.

Jus lidah buaya terbukti berkesan dalam mengurangkan sakit perut. Jus ini juga dapat membantu mengatasi sembelit dan gangguan pencernaan. Amalan minum  jus lidah buaya boleh membantu masalah pencernaan dan pedih ulu hati. Lidah buaya juga dapat mengurangkan bakteria dan menyeimbangkan flora dalam perut.

Lidah buaya kaya dengan enzim, mineral dan vitamin yang membantu mengurangkan simptom alahan dan masalah penghadaman tidak lancar. Khasiat lidah buaya mampu meningkatkan ketahanan badan bagi melawan penyakit.
Sifat lidah buaya yang berair dikatakan mampu menyegarkan dan membersihkan saluran penghadaman seterusnya memperbaiki masalah penyingkiran toksin dari badan. Lidah buaya bertindak seperti penawar yang bukan saja dapat melegakan rasa sakit, gatal dan mengurangkan pendarahan, malah mempercepatkan proses penyembuhan.

Sumber: Id.wikihow.com via Khasiataloevera.com

The post 4 Cara Menyembuhkan Sakit Perut Dengan Pantas Dan Mudah appeared first on Aliff Channel.


Sekianlah artikel 4 Cara Menyembuhkan Sakit Perut Dengan Pantas Dan Mudah kali ini, mudah-mudahan bisa memberi manfaat untuk anda semua. baiklah, sampai jumpa di postingan artikel lainnya.

Anda sekarang membaca artikel 4 Cara Menyembuhkan Sakit Perut Dengan Pantas Dan Mudah

Postingan terkait: