Elakkan 6 Kesalahan Ini Ketika Mandi Yang Menyebabkan Kulit Rosak Hingga Berjerawat

Elakkan 6 Kesalahan Ini Ketika Mandi Yang Menyebabkan Kulit Rosak Hingga Berjerawat - Hallo sahabat BERITA KABAR INDONESIA, Pada Artikel yang anda baca kali ini dengan judul Elakkan 6 Kesalahan Ini Ketika Mandi Yang Menyebabkan Kulit Rosak Hingga Berjerawat, kami telah mempersiapkan artikel ini dengan baik untuk anda baca dan ambil informasi didalamnya. mudah-mudahan isi postingan Artikel fakta bambam got7, Artikel fakta bill gates, Artikel fakta boruto, Artikel fakta bryan domani, Artikel fakta btob, Artikel fakta bts jungkook, Artikel fakta bumi, yang kami tulis ini dapat anda pahami. baiklah, selamat membaca.

Baca juga


Bukan sahaja badan menjadi bersih, malah menambah kesegaran. Oleh itu, mandi adalah salah satu aktiviti wajib dilakukan setiap hari dilakukan dua kali sehari.

Namuj, ada 6 perkara yang perlu kita fahami ketika mandi. Perkara ini boleh merosakkan kulit. Jika tidak, aktiviti mandi boleh mandatangkan penyakit pada kita.

1. Mandi terlalu kerap

Beberapa sumber menyebutkan bahawa mandi hanya apabila perlu sahaja. Ada juga sumber mengatakan bahawa mandi sebaiknya dilakukan 2 kali sehari. Dari kedua-dua sumber ini, boleh ditentukan tiada siapa yang mencadangkan mandi secara kerap. Ini kerana, mandi lebih daripada 2 kali sehari dapat mengurangkan kelenjar kulit pada kulit dan memberi kesan kepada kelembapan kulit. Apabila kulit kering, kulit akan mudah dijangkiti.

2. Mandi dengan air panas

Mandi dengan air yang terlalu panas boleh membuka liang-liang roma dan mengupas kelenjar peluh. Jika anda melalukan, jerawat bukan sahaja tumbuh terlebih dahulu, tetapi juga pada kulit badan anda.

3. Tidak menapis air

Mungkin bagi sesetengah orang, penapisan air adalah aktiviti yang menyusahkan kerana mahal. Walau bagaimanapun, kita tidak tahu zarah apa yang dibawa oleh air yang mengalir ke dalam bilik mandi kita. Zarah-zarah ini boleh menyebabkan kerosakkan kulit.

4. Jarang mencuci tuala

Sentiasa cuci tuala anda dengan kerap. Tuala lembap adalah tempat kegemaran bakteria dan kulat bersarang. Sekiranya ada bakteria dan kulat pada kulit anda, bersiaplah untuk menangani penyakit kulit kecil. Gantikan atau basuh tuala sekurang-kurangnya sekali seminggu. Keringkan dengan cahaya matahari panas untuk membunuh kulat.

5. Tinggalkan barangan di bilik mandi

Bilik mandi adalah tempat yang lembap. Meninggalkan objek anda di bilik mandi adalah sama seperti menanam kulat dan bakteria. Letakkan kelengkapan di luar bilik mandi. Ini akan membantu anda mengelakkan kerosakkan kulit.

6. Terlalu kerap menyental

Scrubbing sangat penting untuk melicinkan dan mengeluarkan kulit mati. Seperti yang dicadangkan ramai pakar, lakukan scrub sekali seminggu. Ini adalah supaya liang-liang anda tidak terbuka. Sekiranya liang terbuka, mikroorganisma dari luar badan dengan mudah akan masuk dan merosakkan kulit.

Sumber: Grid

The post Elakkan 6 Kesalahan Ini Ketika Mandi Yang Menyebabkan Kulit Rosak Hingga Berjerawat appeared first on Aliff Channel.


Sekianlah artikel Elakkan 6 Kesalahan Ini Ketika Mandi Yang Menyebabkan Kulit Rosak Hingga Berjerawat kali ini, mudah-mudahan bisa memberi manfaat untuk anda semua. baiklah, sampai jumpa di postingan artikel lainnya.

Anda sekarang membaca artikel Elakkan 6 Kesalahan Ini Ketika Mandi Yang Menyebabkan Kulit Rosak Hingga Berjerawat

Postingan terkait: