Ketahui Siapa Pencipta Pen Pertama Di Dunia

Ketahui Siapa Pencipta Pen Pertama Di Dunia - Hallo sahabat BERITA KABAR INDONESIA, Pada Artikel yang anda baca kali ini dengan judul Ketahui Siapa Pencipta Pen Pertama Di Dunia, kami telah mempersiapkan artikel ini dengan baik untuk anda baca dan ambil informasi didalamnya. mudah-mudahan isi postingan Artikel fakta bambam got7, Artikel fakta bill gates, Artikel fakta boruto, Artikel fakta bryan domani, Artikel fakta btob, Artikel fakta bts jungkook, Artikel fakta bumi, yang kami tulis ini dapat anda pahami. baiklah, selamat membaca.

Baca juga


Boleh dikatakan setiap hari kita menggunakan pen, tahukah anda tahu siapa yang mula-mula mencipta pen bebola untuk kita menulis dinihari? Ramai daripada kita tidak tahu siapa yang mencipta alat yang cukup berguna ini.

Pen sangat penting dalam mencatat sesuatu atau sebagai alat lukisan untuk meluahkan apa yang ada di dalam minda kita. Kini, pen diguna pakai untuk tujuan kerja-kerja yang penting.

Sebenarnya, terdapat pelbagai jenis alat penulisan telah dicipta sejak beberapa tahun dahulu. John Scheffer merupakan individu terawal yang memperkenalkan pen separuh bulu dan separuh logam pada tahun 1819.

Sehingga pada tahun 1884, pen dakwat pertama telah dicipta oleh seorang jurujual insurans, Lewis Waterman. Waterman telah mencipta lubang pada penghujung mata pen yang akan berhubung terus dengan dakwat.

Pen mata bola, juga dikenali sebagai “biro” dan “pen bebola”, adalah pen yang menyebarkan dakwat melalui bola logam pada hujungnya, contohnya. melalui “titik bola”. Logam yang sering digunakan adalah besi, tembaga, atau tungsten carbide. Ia dicipta dan dibangunkan sebagai alternatif lebih bersih dan boleh diharap berbanding pen pelepah dan pen dakwat. Kini merupakan alat menulis paling biasa digunakan di seluruh dunia.

Hasilnya, pen bebola ini telah mempengaruhi seni dan reka bentuk grafik dan menggalakkan lagi industri seni. Bahagian pengeluaran dakwat pada hujung mata pen pula berfungsi mengawal aliran dakwat dari tempat simpanannya. Terdapat ruang bulat pada pen tersebut yang berperanan menyimpan dan mengeluarkan dakwat untuk menulis.

Menjelang tahun 1915, kebanyakan pen berubah kepada pengisian dakwat secara sendiri menerusi penyerap getah mudah lentur.

Sumber: V12gether.blogspot.my

The post Ketahui Siapa Pencipta Pen Pertama Di Dunia appeared first on Aliff Channel.


Sekianlah artikel Ketahui Siapa Pencipta Pen Pertama Di Dunia kali ini, mudah-mudahan bisa memberi manfaat untuk anda semua. baiklah, sampai jumpa di postingan artikel lainnya.

Anda sekarang membaca artikel Ketahui Siapa Pencipta Pen Pertama Di Dunia

Postingan terkait: