7 Tabiat Orang Kaya Walaupun Nampak Miskin

7 Tabiat Orang Kaya Walaupun Nampak Miskin - Hallo sahabat BERITA KABAR INDONESIA, Pada Artikel yang anda baca kali ini dengan judul 7 Tabiat Orang Kaya Walaupun Nampak Miskin, kami telah mempersiapkan artikel ini dengan baik untuk anda baca dan ambil informasi didalamnya. mudah-mudahan isi postingan Artikel fakta bambam got7, Artikel fakta bill gates, Artikel fakta boruto, Artikel fakta bryan domani, Artikel fakta btob, Artikel fakta bts jungkook, Artikel fakta bumi, yang kami tulis ini dapat anda pahami. baiklah, selamat membaca.

Baca juga


Hanya sedikit dari kita mempunyai sikap rendah diri walaupun sudah kaya. Ramai sudah kaya, mesti akan membeli barangan mahal-mahal, kereta, jam mahal dan banyak lagi. Malah, 6% rakyat Malaysia mempunyai wang mencukupi untuk meneruskan hidup lebih 6 bulan pada waktu kecemasan, manakala 18% lagi boleh hidup lebih 3 bulan.

Ke manakah perginya duit kita setiap bulan tu? Apa pula rahsia mereka yang berjaya membuat simpanan hingga boleh hidup lebih senang?

Memang ada banyak sebab seseorang tu boleh hidup kaya contohnya sebab warisan harta keluarga. Tapi yang difokuskan di sini adalah tabiat mereka yang berjaya atau ‘financially successful’.

1. Jarang Pakai Barang Branded

Ambil contoh Mark Zuckerberg dan Steve Jobs. Kedua-duanya asyik pakai baju yang sama saja. Mark Zuckerberg sampai sekarang dengan baju t-shirt kelabu kosong dan tak pernah tunjuk pun kereta apa yang dia naik. Mendiang Steve Jobs daripada mula keluarkan Apple sampai menghembus nafas terakhir pakai baju hitam dan seluar jeans biru.

Mereka lebih senang berpakaian begitu kerana ia mengurangkan masa mereka untuk memikirkan hal-hal yang remeh setiap hari.

Tak dinafikan sesetengahnya memang cukup selesa dan lebih berbaloi buat jangka masa panjang, tapi bukan semua benda yang kita pakai mesti yang mahal dan branded. Kalau minat sangat pun, cukuplah beli 1-2 jenis barang saja yang berjenama. Tak dosa pun kalau ianya diulang pakai. Kalau nak lagi jimat, belilah secara borong, bundle, preloved, dan sebagainya.

2. Elak Kumpul Hutang

Majoriti dari kita mula berhutang bermula dari pinjaman pendidikan, disusuli pula dengan kad kredit dan kereta selepas bekerja, manakala ada yang membuat pinjaman peribadi atas pelbagai sebab, terutamanya untuk buat belanja kahwin.

Bagaimana kita boleh terjebak dalam hutang ini, dan apakah strategi kita untuk masa depan?

Menurut Ketua Pegawai Eksekutif AKPK, Azaddin Ngah Tasir berkata, laporan Institut Kewangan Asia (AIF) menunjukkan bahawa tahap pendidikan pengurusan kewangan generasi muda adalah rendah. Buktinya, hanya 28% anak muda yang benar-benar menguruskan kewangan mereka.

Jadi, tak ramai yang tahu teknik menyimpan wang dan melangsaikan hutang dengan berkesan. Malah, tidak mengambil peluang daripada peluang yang sedia ada. Antara teknik yang selalu dilakukan adalah memanipulasikan pinjaman ASB.

3. Bina Pendapatan Kedua

Mereka yang berjaya dari segi kewangan ini bukanlah mereka yang balik kerja tengok TV, layan smartphone, pergi makan-makan dengan kawan sampai larut malam. Mungkin ada yang hairan mengapa ada orang yang dah ada kerja tetap masih nak cari kerja part-time selepas waktu kerja dan hujung minggu. Nak kata tak mampu dengan gaji yang sedia ada, tak juga.

Nampak macam susah, tapi semua ini perlukan pengorbanan. Tak ada orang yang terus berjaya pada pertama kali percubaan, melainkan dia betul-betul hebat dan bertuah. Menurut Majalah Fortune, ada perbezaan yang sangat besar antara seseorang yang ‘tahu buat’ sesuatu berbanding mereka yang benar-benar buat.

4. Makan Luar Cuma Sekali-sekala

Melalui kajian yang dibuat menunjukkan 1/3 daripada wang gaji rakyat Malaysia dihabiskan untuk membeli makanan. Tapi apa yang mengejutkan, menurut laporan kajian oleh Perbadanan Pengurusan Sisa Pepejal dan Pembersihan Awam (SWCorp), purata sebuah isi rumah di Malaysia membazirkan lebih 1 bulan gaji dengan membuang makanan yang tidak dimakan!

Tak salah nak makan di luar, asalkan kita tahu hadnya. Tapi, makan di rumah biasanya lebih jimat. Kurang godaan untuk kita order ‘side dish’ yang bukan saja menambah belanja, tapi juga kalori. Kalau dah kenyang sangat, nak buat kerja pun rasa ‘berat’.

5. Sentiasa Dahagakan Ilmu

Orang yang berjaya akan sentiasa mencari dan menambah baik ilmu yang ada. Mereka tak malu mencari mentor atau seminar-seminar yang betul-betul boleh membantu mereka. Mentor ni penting jika nak cara mudah untuk berjaya. Nak belajar sendiri dari YouTube memang lambat.

Lihat sahaja dekat Facebook mereka yang berjaya, penuh dengan perkara yang ilmiah, motivasi positif, dan bermanfaat. Mereka follow orang-orang hebat yang banyak beri nasihat yang berguna. Memang tak ada masa nak muat naik status syok sendiri di Facebook atau ambil tahu perkembangan artis & selebriti.

6. Rangka Pelan Persaraan Sejak Awal

Agak membimbangkan jika berkenaan dengan kehidupan selepas bersara kerana mengikut statistik 2016, kebanyakan pencarum telah mengeluarkan semua duit KWSP yang berada di dalam Akaun 2 dalam masa 3 tahun saja.

Sebenarnya,  wang inilah yang dikhaskan untuk menyokong perbelanjaan bagi tempoh 10-20 tahun selepas bersara. Mula-mula terasa ‘kaya’, tapi lepas tu jadi papa kedana.

Hal ini menunjukkan ramai yang tidak mempunyai pelan persaraan yang mantap. Orang yang berjaya akan memikirkan pelan persaraan ini di usia muda. Awal-awal lagi dah bina pendapatan kedua.

Tapi, jangan sesekali ingat dah terlambat pula untuk cuba melakukan sesuatu sungguhpun kita dah berusia. Contohnya, Pakcik KFC, Colonel Sanders yang hanya berjaya membina empayar pada usia 88 tahun. Sebelum itu, beliau pernah lalui macam-macam kesusahan sampai terfikir nak bunuh diri. Malah, resepi ayam goreng yang menjadi kegilaan ramai hari ini pernah kena reject 1009 kali sebelum dapat kepercayaan untuk dipasarkan.

7. Simpan Dulu, Baru Belanja

Akhir sekali, golongan yang berjaya adalah mereka yang berdisiplin dalam menabung. Mereka kaya sebab ‘berpuasa’ daripada membeli barangan mewah dan tetap fokus terhadap tabungan.

Bayangkan kalau ada 2 orang yang mempunyai pendapatan yang sama. Tapi, salah seorang daripada mereka berpegang pada falsafah belanja duit dan simpan apa yang tinggal, sedangkan seorang lagi percaya pada falsafah simpan duit dulu dan belanjakan apa yang tinggal.

Kita nampak orang miskin dan kaya, cara hidup mereka yang berbeza. Apa yang kita tak nampak sebenarnya aliran tunai duit keluar masuk yang berbeza. Hakikatnya, hanya diri mereka saja yang tahu keadaan kewangan masing-masing.

Ramai orang ada isu menyimpan. Orang lebih suka belanja. Bila dari muda tak ada kesedaran ini, bagaimana nak hidup selesa di hari tua? Jangan cakap bila dah tua, hidup akan senang sebab ada anak-anak. Kalau diri sendiri tak pandai simpan duit, jangan harap kita boleh ajar anak-anak menyimpan dan bantu kita bila tua nanti.

Bukan Senang Nak Senang

Biasanya bila seseorang dah berjaya, baru kita nampak yang mereka ini senang. Tapi, tak ramai yang tahu apa yang dilalui oleh mereka dalam mencapai kejayaan tersebut. Bak kata orang, “bukan senang nak senang, dan bukan susah nak susah.”

Yang senang bertambah senang sebab nampak dan rebut peluang, yang miskin pura-pura kaya akan terus tak kaya sebab tak nak berubah. Pilih lah nak jadi yang mana?

Sumber: majalahlabur.com

The post 7 Tabiat Orang Kaya Walaupun Nampak Miskin appeared first on Aliff Channel.


Sekianlah artikel 7 Tabiat Orang Kaya Walaupun Nampak Miskin kali ini, mudah-mudahan bisa memberi manfaat untuk anda semua. baiklah, sampai jumpa di postingan artikel lainnya.

Anda sekarang membaca artikel 7 Tabiat Orang Kaya Walaupun Nampak Miskin

Postingan terkait: