Inilah Makhluk Yang Mampu Hidup Kekal Abadi

Inilah Makhluk Yang Mampu Hidup Kekal Abadi - Hallo sahabat BERITA KABAR INDONESIA, Pada Artikel yang anda baca kali ini dengan judul Inilah Makhluk Yang Mampu Hidup Kekal Abadi, kami telah mempersiapkan artikel ini dengan baik untuk anda baca dan ambil informasi didalamnya. mudah-mudahan isi postingan Artikel fakta bambam got7, Artikel fakta bill gates, Artikel fakta boruto, Artikel fakta bryan domani, Artikel fakta btob, Artikel fakta bts jungkook, Artikel fakta bumi, yang kami tulis ini dapat anda pahami. baiklah, selamat membaca.

Baca juga


Setiap yang hidup pasti merasai mati, ya memang benar kenyataan itu. Jika dilihat manusia cuma mampu hidup sekitar 60-90 tahun sahaja, jika terlebih tu dikira umurnya panjang. Haiwan paling lama hidup pun adalah kura-kura, itupun cuma sekitar 100 tahun lebih sahaja. Namun percayakah anda wujud hidupan yang mampu hidup ribuan tahun? tak percaya, sila baca smapai habis

Turritopsis dohrnii atau dikenali sebagai the immortal Jellyfish adalah binatang tertua di dunia. Saintis menganggarkan yang tertua sekali berusia lebih dari 200,000 tahun dan yang termuda sekitar 4,000 tahun. Kerana itulah dia dipanggil Immortal Jellyfish.

Haiwan ini bukanlah hidup selamanya cuma yang uniknya makhluk ini dapat hidup lama berbanding hidupan lain di muka bumi. Uniknya haiwan ini ianya mampu menugubah stuktur fizikalnya atau lebih tepat dapat mengubah umurnya sendiri dan merupakan satu-satunya hidupan yang boleh melakukan proses sedemikian rupa.Oleh sebab itu lah saintis sendiri sukar untuk mengatahui berapa umur sebenar mahluk ini disebabkan kitaran hidupnya mampu berubah-ubah. Obor-obor ini mampu mengubah semua sel-sel di dalam badannya untuk mengecil dan mengubah seluruh badannya menjadi pupa semula. Ia mampu memgubajh semua sel dan penyakit dalam badannya menjadi pupa mahupun ketika ia baru lahir.

Hidupan ini cuma mati jika ia membunuh dirinya (jika dijangkiti penyakit) ataupun dimakan oleh sang pemangsa.Obor-obor ini hidup hanya di dua kawasan sahaja iaitu di Laut Meditrerenan dan Laut Jepun. Ia selalunya akan hidup di tempat yang jauh dari manusia. Obor-obor ini jenis menyendiri dan musim mengawannya sekitar 20 hingga 30 tahun sekali. Salah satu dari binatang yang lambat musim mengawannya di dunia (umur panjang takda hal punya).

Jika ia bertelur mampu melahirkan antara 40-200 biji telur sekaligus.Tetapi telur haiwan ini menjadi makanan kegemaran kebanyakan ikan di kawasan tempat pembiakan obor-obor ini. Mengikut para saintis. Bilangan telur yang berjaya menetas hanyalah sekitar 20-60 ekor sahaja. Makanan haiwan ini ialah ikan kecil dan kuman di laut.

Disebabkan kelebihan obor-obor ini mengubah sel-selnya dengan sendiri, ia mempunyai pelbagai rupa dan bentuk serta pelbagai warna. Ada yang lutsinar, ada yang warna merah, ada yang warna hijau dan lain-lain. Anggaran binatang ini di seluruh dunia, kira-kira 230,000 ekor dan dikategorikan tidak pupus kerana statusnya yang boleh hidup lama. Ia mempunyai bisa tetapi tidak berbahaya dan tidak membawa maut seperti Box Jelly Fish.

Saintis masih mengkaji obor-obor ini dan bagaimana proses pemanjangan jangka hayat mereka berlaku. Mungkin jika berhasil manusia juga mampu hidup lama sama seperti obor-obor ini.
Kesimpulannya, binatang ini adalah binatang tertua di dunia dan mampu hidup lama, mengubah sel-selnya dan mematikan dirinya sendiri. Tetapi sejauh mana ia melakukan perubahan sel sehingga ia boleh hidup lama dan mengapa ia membunuh dirinya pada waktu tertentu masih menjadi misteri. Ada yang nak hidup 1000 tahun lagi?
Sekian.

Sumber: Facebook/Pena Kalam

The post Inilah Makhluk Yang Mampu Hidup Kekal Abadi appeared first on Aliff Channel.


Sekianlah artikel Inilah Makhluk Yang Mampu Hidup Kekal Abadi kali ini, mudah-mudahan bisa memberi manfaat untuk anda semua. baiklah, sampai jumpa di postingan artikel lainnya.

Anda sekarang membaca artikel Inilah Makhluk Yang Mampu Hidup Kekal Abadi

Postingan terkait: