Yoshie Shiratori, Banduan Lagenda Terhebat Jepun Larikan Diri Dari Penjara

Yoshie Shiratori, Banduan Lagenda Terhebat Jepun Larikan Diri Dari Penjara - Hallo sahabat BERITA KABAR INDONESIA, Pada Artikel yang anda baca kali ini dengan judul Yoshie Shiratori, Banduan Lagenda Terhebat Jepun Larikan Diri Dari Penjara, kami telah mempersiapkan artikel ini dengan baik untuk anda baca dan ambil informasi didalamnya. mudah-mudahan isi postingan Artikel fakta bambam got7, Artikel fakta bill gates, Artikel fakta boruto, Artikel fakta bryan domani, Artikel fakta btob, Artikel fakta bts jungkook, Artikel fakta bumi, yang kami tulis ini dapat anda pahami. baiklah, selamat membaca.

Baca juga


Jika bercerita tentang lari dari penjara, mesti ramai yang akan berfikiran negatif kerana ianya melanggar undang-undang. Namun kejadian ini lain dari yang lain. Peristiwa ini benar-benar berlaku di Jepun, seorang banduan yang digelar “raja lolos” yang berusaha keluar dari penjara bukan kerana ingin kebebasan, tetapi kerana memberontak disebabkan ketidakadilan terhadapnya.

Lelaki ini bernama Yoshie Shiratori dari Jepun, boleh juga dikatakan dia memang bukan orang baik. Sejak kecil Yoshie mengalami kehidupan yang sangat sukar, dari kecil sehingga dewasa dia suka berjudi namun selalu kalah sampai kehilangan banyak hartanya.

Pada usianya yang baru 26 tahun, dia memulakan projek mencuri bersama kumpulannya, selepas 2 tahun, kumpulannya ditangkap. Yoshie tidak mahu membiarkan kawan-kawannya ditangkap jadi pada masa itulah pertama kali dia ditangkap.

Siapa sangka Yoshie juga adalah seorang pembunuh, tentu saja dia menerima layanan yang sangat buruk di penjara, bahkan dia dikatakan “Pembunuh yang masih berani hidup!”.

Yoshie merasa, membunuh memang suatu kenyataan, namun kelakuan seperti itu sangat tidak bagus untuk dirinya.

4 bulan kemudian, Yoshie Shiratori menghilang dari penjara dan membuat satu rusuhan. Mereka tidak tahu bagaimana Yoshie boleh lolos dari penjara itu. Setelah dicari selama 3 hari, akhirnya Yoshie kembali ditangkap polis.

Tahukah bagaimana Yoshie boleh lolos dari penjara itu? Yoshie sendiri menceritakan bagaimana dia menggunakan seutas wayar. Di depan pintu penjara ada satu pintu besi kecil tempat mengirimkan makanan, dia akan mandi dulu supaya tulangnya lebih elastik, kemudian melalui lubang itu, dia mengambil kunci gari.

Selepas itu, dia menghabiskan 10 hari untuk mendengar langkah kaki supaya boleh memastikan jarak pengawal dan waktu pengawal. Kemudian ia membuka pintu sel dan rumah tahanan penjara hanya bermodalkan wayar sahaja.

Setelah ditangkap lagi, Yoshie akhirnya dijatuhi hukuman penjara seumur hidup dan dipindahkan ke penjara Sendai dari penjara Aomori. Penjaga penjara di sana sangat baik sehingga tidak membeza-bezakan setiap tahanan. Yoshie pun akhirnya mahu tinggal disana dan tidak berniat untuk melarikan diri.

Sampai perang dunia kedua, Yoshie akhirnya dipindahkan lagi ke penjara Akita. Pengawal di Akita mengetahui bahawa Yoshie pernah lolos dari penjara, oleh itu dia dimasukkan ke dalam “ruang tenang” setinggi 3 meter dan dijaga 24 jam dari luar.

Ruangan ini dikelilingi oleh tembaga yang halus dan hanya bahagian atasnya berpagar besi. Yoshie dikenakan gari di kaki dan tangannya selama 24 jam.

Pada musim dingin, ruang tenang itu sangat dingin, sedangkan penjaga penjara hanya memberikannya selimut untuk dipakai. Untuk membuat dirinya panas, Yoshie hanya boleh mundar mandir. Pengawal menasihati dia supaya mematuhi peraturan, namun Yoshie membalasnya, “Hati-hati saja kamu, waktu kamu berjaga!”

Ternyata, setengah tahun kemudian, Yoshie mampu melarikan diri dari ruang tenang yang selama ini belum ada orang yang pernah lolos.

Waktu penjaga membuka pintu ruangannya, mereka hanya menemukan air hujan yang turun dari atap yang sudah terbuka. Kebelakangan ini, mereka baru tahu bahawa Yoshie diam-diam mencari lembaran logam kemudian di sepanjang dinding membuat tempat tumpuan kaki sehingga dia melarikan diri melalui dinding udara sehingga di atas penjara.

Kali ini dia benar-benar hebat kerana mencari ibu pejabat penjara Sendai tempat dia ditahan sebelumnya. Dia menceritakan tentang kelakuan tidak adil yang dihadapinya di penjara Akita sebelum itu, dia tahu ibu pejabat penjara Sendai yang akan mendengarnya.

Setelah menceritakan semua itu, ibu pejabat penjara Sendai membawa Yoshie sendiri untuk menyerahkan diri, kemudian ruang tenang di penjara Akita tidak lagi digunakan.

Kemudian Yoshie dipindahkan lagi ke penjara paling rumit untuk melarikan diri di Hokkaido Abashiri. Untuk mencegah dia lolos, penjaga penjara menyiksa dia dan penjagaan terhadapnya semakin ketat.

Yoshie dikenakan kasut khas seberat 20 kilogram, tidak diberikan baju dan makanan, bahkan Yoshie dilarang untuk berolahraga.

Yoshie disiksa sehingga kulitnya pucat dan membeku, lukanya juga tidak dirawat dengan baik sampai akhirnya berulat!

Namun, sudah sedia maklum bahawa dia merupakan “raja lolos”, di dalam keadaan seperti ini, dia memerlukan masa sehingga 8 bulan supaya dia boleh berjaya lolos dari penjara ini!

Pada tarikh 26 Ogos 1944, semasa pengawal penjara sedang memeriksa penjara, tiba-tiba mereka mendengar suara nyaring di atas kepalanya, kemudian melihat ada bayangan hitam.

Dilihatnya atap penjara sudah rosak, setelah diperiksa, memang benar bahawa Yoshie sudah berjaya lolos lagi.

Yosie menceritakan, dia menggunakan sup meenya setiap hari untuk merendam gari supaya terhakis dan akhirnya berkarat. Kemudian dia melepaskan diri dari tingkap pemerhati dimana orang lain tidak mungkin akan melakukannya.

Yang lebih menariknya, Yoshie sengaja menunda hari pelarian dirinya untuk 1 hari, hanya kerana pada hari sebelumnya, penjaga penjara yang menjaga dia adalah seorang yang baik hati! Luar biasa!

Kali ini, khabar Yoshie lolos dari penjara telah mengejutkan seluruh negeri. Banyak polis yang ditugaskan untuk mencarinya, namun tetap tidak berjaya.

Sehingga pada tahun 1946, dia mendengar Jepun kalah perang, kemudian dia merasa jika dirinya melakukan kesalahan besar, paling-paling pun akan dihukum mati.

Akhirnya dia pergi ke Sapporo untuk menyerahkan diri, dalam perjalanan itu, dia masuk ke ladang tembikai, petani tembikai menyangka dia mahu mencuri, akhirnya berlaku satu pergaduhan. Secara tidak sengaja, Yoshie telah membunuh petani itu.

Mahkamah menganggap Yoshie membunuh orang, ditambah lagi sejarahnya lolos dari penjara, akhirnya dia dijatuhi hukuman mati. Namun Yoshie sangat tidak berpuas hati dengan hal ini, dia merasa ini tidak adil, oleh itu dia melarikan diri lagi sekali.

Kali ini, dia ditahan di sebuah ruangan khas di penjara Sapporo. Petugas penjara sudah terlebih dulu mempelajari riwayat Yoshie, sebab itulah setiap pengawal terus mengawalnya selama 24 jam secara teratur. Mereka akan terus memeriksa gerbang, pagar besi, setiap sudut dan tempat setiap harinya dengan ketat.

Dalam beberapa waktu, semuanya terasa damai, sehingga tak ada pertanda apapun dari Yoshie. Sampai suatu hari, petugas mendapati Yoshie sering melihat atap dan tingkap kecil, pengawal mula tidak tenang, jika Yoshie diperhatikan seperti ini, tandanya sebentar lagi ia akan melarikan diri lagi.

Akhirnya atap dan tingkap diperiksa lebih ketat lagi setiap harinya. Setiap kali Yoshie pergi mandi, mereka akan terus menjaga tingkap dan atap, namun setiap kali memeriksa, tidak pernah ada masalah.

Siapa sangka, kali ini Yoshie berjaya lagi melarikan diri! Kali ini, dia menggali lubang!

Semua pengawal penjara tentu sangat stress, siapa sangka mereka semua boleh dikalahkan oleh seorang penjahat yang tidak pernah bersekolah.

Setelah hampir 1 tahun, Yoshie menyerahkan diri lagi. Alasan menyerahkan dirinya juga sangat aneh, hanya kerana dia bertemu dengan seorang polis baik hati yang mahu memberikan sebatang rokok untuknya. Hal ini membuatkan pihak polis menang besar!

Kali ini, pihak pengadilan menarik balik hukuman matinya dan Yoshie dijatuhi hukuman 20 tahun penjara di penjara Tokyo.

Kali ini, para petugas penjara tidak lagi memperlakukan dia secara tidak adil, Yoshie pun sangat puas akan hal ini dan dengan sangat menurut menghabiskan waktu di penjara sampai akhirnya, di tahun 1961, ia dibebaskan dari penjara dan tidak melakukan kejahatan lagi.

Yoshie meninggal dunia kerana serangan jantung di tahun 1979 di usia 72 tahun.

Menurut catatan, Yoshie Shiratori memang mempunyai kekuatan luar biasa, dia boleh berlari sampai 120 kilometer, bahkan setelah 40 tahun dia tetap boleh mengangkat 60 kilogram karung beras dengan kedua tangannya.

Yang paling hebat, Yoshie boleh melakukan acrobatic sendi di seluruh tubuhnya. Malah di lubang yang hanya muat kepala saja, Yoshie boleh membuat seluruh tubuhnya menembusi lubang itu.

Kemampuannya yang sangat luar biasa inilah yang membuat Yoshie Shiratori akhirnya menjadi lagenda.

Pada akhirnya, Yoshie hanya menghabiskan waktu di penjara selama 26 tahun saja, kini patung dirinya disimpan di sebuah muzium penjara di Abashiri. Kisahnya pernah dijadikan sebuah novel berjudul Hagoku oleh Akira Yoshimura.

Sumber: Paduseyh.com

The post Yoshie Shiratori, Banduan Lagenda Terhebat Jepun Larikan Diri Dari Penjara appeared first on Aliff Channel.


Sekianlah artikel Yoshie Shiratori, Banduan Lagenda Terhebat Jepun Larikan Diri Dari Penjara kali ini, mudah-mudahan bisa memberi manfaat untuk anda semua. baiklah, sampai jumpa di postingan artikel lainnya.

Anda sekarang membaca artikel Yoshie Shiratori, Banduan Lagenda Terhebat Jepun Larikan Diri Dari Penjara

Postingan terkait: